Zoekmachine marketing; het optimaliseren van jouw website en content om beter vindbaar te zijn in zoekmachines. Hierin kennen we verschillende termen: SEO, SEA en SEM.
SEM, Search Engine Marketing, de overkoepelde term voor SEO en SEA. SEO, Search Engine Optimalization, kijkt naar alle stappen die je kunt ondernemen om te optimaliseren en beter vindbaar te worden en zo het organische verkeer te vergroten. En SEA, Search Engine Advertising, richt zich op het adverteren in zoekmachines zoals Google.
Kortom, SEO en SEA zijn dus manieren om zoekmachine marketing toe te passen. Maar hoe doe je dit?
Zoekmachine optimalisatie
Efficiënt gratis bezoekers bereiken
Zoekmachine optimalisatie is een erg efficiënte manier om gratis bezoekers te bereiken. Het kan (in het begin) een tijdrovende taak zijn, maar op lange termijn is het zeer effectief en waardevol voor jouw bedrijf.
Om goede SEO te kunnen toepassen, moet je kennis hebben van zoekmachines en hoe deze jouw website indexeren en ranken. Zo kijkt een zoekmachines als Google o.a. naar de lengte en inhoud van de content, relevante en gerelateerde zoekwoorden, interne links en backlinks en veiligheid van jouw website. Bovendien is ook de laadsnelheid erg belangrijk. Als het te lang duurt voordat en webpagina laadt, is de kans groot dat de bezoeker de website weer verlaat. Zonde, want zo loop je (potentiële) klanten mis.
Door deze factoren te verbeteren, zul je zien dat het organische verkeer zal stijgen. Maar dit niet alleen; SEO verbetert ook de gebruikservaring van de bezoeker. Je zorgt namelijk voor relevante content voor de bezoeker en maakt het zoeken naar het juiste product of dienst gemakkelijker.
Search Engine Advertising
Genereer meer traffic en conversies
Waar SEO zich richt op het organische verkeer, ligt de focus bij SEA (voornamelijk) op het betaalde verkeer. Hoewel je uiteraard meer zoekmachines hebt, is in Nederland Google de meest gebruikte. Om hier op te adverteren, is Google Ads opgezet (voorheen Google Adwords). Hierin zet je verschillende campagnes en advertenties op zoals shoppingcampagnes, zoekcampagnes en appcampagnes. Je stelt een bepaald budget in en betaalt alleen wanneer een bezoeker op de advertentie klikt.
Wat zijn de voordelen van adverteren op Google?
- Targeting op basis van specifieke gegevens van bezoekers, zoals locatie, leeftijd, interesses etc.
- Remarketing: benader bezoekers die eerder je website of webshop hebben bezocht.
- Beheer de volledige inhoud van de advertenties. Je kunt acties en promoties gemakkelijk communiceren en bepaalde producten of diensten uitlichten.
Hoe relevanter de content voor de bezoeker, des te meer traffic én conversies. Bovendien betaal je bij adverteren per klik, niet per vertoning. Dit betekent, naast alle hierboven genoemde voordelen, een vergroting van jouw naamsbekendheid, zonder dat je er extra voor betaalt.
Vooral adverteren in combinatie met goede SEO is de perfecte cocktail. Het versterkt elkaar en zorgt ervoor dat je jouw doelgroep gericht kunt benaderen en relevante bezoekers aantrekt. Start ook met zoekmachine marketing en laat jouw bedrijf groeien.
Onze marketing expertises
We laten je bezoekers unieke versies zien van je website, op basis van hun specifieke behoeften. Product- adviezen en aanbiedingen komen op precies het juiste moment. Meer verkopen, meer conversies.
Je (potentiële) klant krijgt de juiste mail op het juiste moment. Een bericht dat perfect op hem is toegespitst, zodat de kansen groter worden dat hij klant wordt en blijft. Marketing was nog nooit zo efficiënt!
Social media kanalen zijn perfect om als bedrijf in contact te komen met de klant. Creëer interactie met de doelgroep, bouw een klantrelatie op en vergroot jouw naamsbekendheid.