Geschreven door Marco Vrouwenvelder, op 20/10/2020

Nieuwe features in Google Analytics

Google introduceert het nieuwe Google Analytics en voegt vier belangrijke features toe. Het nieuwe property type bevat slimmere inzichten, diepere integratie met Google Ads, klantgerichte metingen en beter beheer van data.  Alle features zijn ze erop gericht om jou te helpen betere marketing beslissingen te maken en de Return On Investment (ROI) te verhogen.

1. Slimmere inzichten door machine learning

Door de toepassing van geavanceerde machine learning modellen, ontvang je in het nieuwe analytics automatisch meldingen wanneer er opvallende trends in jouw data plaatsvinden. Bijvoorbeeld wanneer bepaalde producten ineens veel meer bezocht en gekocht worden.

Het is nu ook mogelijk om in te spelen op acties die jouw klanten in de toekomst kunnen ondernemen. Hoe? Analytics berekent bijvoorbeeld het klantverloop. Dit geeft jou de mogelijkheid om efficiënter te investeren op specifieke momenten zodat je de klanten behoudt.

Daarnaast heeft Google voorspellende statistieken toegevoegd, zoals de potentiële inkomsten die je verdient met een bepaalde groep klanten. Op deze manier creëer je doelgroepen op basis van uitgaven en waarde.  Door analyses uit te voeren begrijp je beter waarom sommige klanten meer uitgeven dan andere en pas je hierop jouw marketingactiviteiten aan om de resultaten te verbeteren.

Google Analytics new reporting

Nieuwe rapporten in Google Analytics. Animatie: Google.

2. Diepere integratie met andere Google marketing tools

De tweede nieuwe feature is een diepere integratie met andere marketing tools en applicaties van Google. Bijvoorbeeld met Google Ads, die nu de optie geeft om doelgroepen aan te maken die jouw klanten bereiken met relevante en nuttige ervaringen. 

Doordat de nieuwe Analytics app- en web interactie samen meet, geeft dit een veel beter beeld alle marketinginspanningen. Maak je ook gebruik van Youtube, dan zie je in één opslag welke conversies dit kanaal heeft opgeleverd, naast de conversies van de andere kanalen, Google én niet- Google. 

Meeting Youtube in Google analytics

Metingen Youtube samen met andere kanalen. Afbeelding Google.

3. Klantgerichte metingen

In plaats van metingen onderverdeeld per apparaat of platform, geeft de Google Analytics nu veel meer klantgerichte metingen. Zo heb je inzicht in de gebruikers die zich hebben aangemeld voor advertentie personalisatie.  En zie je bijvoorbeeld of klanten jouw bedrijf eerst ontdekken via een advertentie op internet, vervolgens de app installeren en daar aankopen doen.

Omdat de behoeften van mensen snel veranderen, moet je als ondernemer snel beslissingen nemen om klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. En dat is waarom deze nieuwe functie erg waardevol is. Je hebt de hele customer journey inzichtelijk: van acquisitie tot conversie en retentie. Dit helpt je om jouw klant beter te begrijpen en relevante content en producten of diensten te bieden.

4. Beter beheer van data

In de nieuwe property van Analytics heb je beter beheer in hoe Google Analytics de gegevens verzamelt, bewaart en gebruikt.  Met meer gedetailleerde opties voor personalisatie van advertenties, kies je wanneer je de gegevens wilt gebruiken om jouw advertenties te verbeteren en wanneer je alleen de gegevens wilt gebruiken voor metingen.  

And last but not least, het nieuwe analytics is zo ontworpen dat het zich aanpast aan de toekomst, met of zonder cookies en identifiers. Ook is het door de flexibele benadering van metingen mogelijk om gegevens aan te vullen waar deze onvolledig zijn. 

Bron: blog.google

Starten met het nieuwe Google Analytics

Misschien heb je tussendoor al even gekeken naar jouw eigen Analytics account. Dan heb je gezien dat de nieuwe functies er nog niet tussen staan. Om hiermee te starten, maak je een nieuwe property aan. Deze property zet je op naast jouw al bestaande property. De ‘oude’ gegevens blijven ongewijzigd en blijven gegevens verzamelen. 

Meer informatie over hoe je dit doet? Vind de Google’s Help guide hier.

Laatste cases

Werk waar we trots op zijn.

Technea

procesoptimalisatie, dealerportal en inrichting ERP

Bekijk case
Carver

Website design en koppelingen met ERP

Bekijk case
Zijlstra beroepskleding

Website, E-KMS en Webshop

Bekijk case
Ontwikkeling Automated Front Desk

Automated front-desk op basis van gezichtsherkenning

Bekijk case
Smart gastank platform

Innovatie project

Bekijk case
The Block building

Internet of things in je kantoor

Bekijk case
Trots op onze klanten

Wij werken o.a. samen met

AB Texel
Zijlstra Beroepskleding
Meatable
Helinox
TanQyou
Rovanda
Technea
BTN
Carver Europe
Coop
Kinderopvang Friesland
Make It In The North
Alva Charging Services
Fryslan
Agrifac
Elpress
Royal Steensma
SHV Energy
Jumbo
Albert Heijn
Kwadrant Groep
Carwashclub
Gemeente Waadhoeke
MCL
Provincie Fryslan
Noorderbreedte
Bijzonder Jeugdwerk
Tjongerschans
Samen Woonzorggroep
Partners
AWS
DDA
ZOHO
Smart Industry
Wordpress
Magento
Shopify
Dahua
Google
Prodin