Woocommerce webshop
WordPress, is het content management systeem met het grootste marktaandeel (tot nu toe). Woocommerce is een plugin van WordPress, die het mogelijk maakt om een WordPress website om te zetten tot een webshop. Het CMS is erg gebruiksvriendelijk en kan zonder technische kennis opgezet worden.
Hierin schuilt ook wel meteen een nadeel; WordPress is in eerste instantie gebouwd om websites op te bouwen geen webshops. Het systeem kent dan ook een limiet qua capaciteit (denk bijv. aan de hoeveelheid producten). Anderzijds heeft dit ook een groot voordeel. Namelijk de toegang tot alle mogelijke opties die WordPress te bieden heeft. Zoals de vele gratis plugins en de diverse responsive designs en thema’s.
Woocommerce kosten
Woocommerce zelf is gratis om te downloaden, net zoals WordPress. Voor sommige betaalde plugins kunnen de kosten wel oplopen. Door de vele opties binnen dit CMS, zal het vullen van de website meer tijd kosten dan met Shopify webshop. Daarentegen heb je bij Woocommerce wel meer controle en flexibiliteit over hoe de webshop wordt gevuld.
Woocommerce SEO
Naast het inrichten en vullen van de webshop, is het uiteraard van belang dat webshop zoekmachine vriendelijk is en (organisch) goed gevonden wordt. Ook hiervoor is Woocommerce een goede keuze. Met een aantal gratis plugins kan dit goed geoptimaliseerd worden. Liever uitbesteden? Lees meer over onze SEO en andere online marketing mogelijkheden.
Woocommerce veiligheid
Een nadeel van Woocommerce is de veiligheid. De kans op beveiligingslekken is groot. Hierdoor heb je ook een verhoogd risico om gehacked te worden. Daarom moet je de installatie altijd up to date houden. Dit kan een tijd rovende klus zijn.
Wanneer kiezen voor Woocommerce
Voor ondernemingen die al een WordPress website hebben, of het systeem kennen is Woocommerce een goede keuze. Maar ook wanneer je nog niet bekend bent met WordPress of Woocommerce is het een goed keuze. Dit CMS is namelijk erg gebruiksvriendelijk en hierdoor kan er snel gestart worden.
We raden dit platform niet aan bij grote webwinkels. Dit komt onder andere door het limiet aan capaciteit dat Woocommerce aankan. Daarnaast is dit CMS niet heel geschikt om complexe koppelingen mee te bouwen. Hierbij kun je denken aan een kassakoppeling of een koppeling met Product Information Management (PIM) systeem, zoals we gerealiseerd hebben voor Rovanda. Om deze complexe koppelingen te kunnen bouwen, wordt aangeraden om te starten met een Magento webshop.
Woocommerce webshop vergelijken
Woocommerce vergelijken met Shopify en Woocommerce? Download de whitepaper!
Woocommerce webshop starten
Graag starten met Woocommerce? Of nog op zoek naar advies?